اخبار

"خشکی پوست در زمستان" /بخش دوم

خشکی

دکتر فریبا نجفی متخصص پوست در بخش دوم از سخنان خود درخصوص خشکی پوست در زمستان با بیان اینکه برخی افراد بیشتر در معرض خطر خشکی پوست هستند گفت: افراد بالای 40 سال با افزایش سن، پوست آنها چربی کمتری تولید می کند و افرادی که پوست قهوه ای، سیاه یا روشن دارند از جمله این افرادند.

وی در ادامه گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: افرادی مانند پرستاران و آرایشگران که دستانشان به واسطه شغل شان با آب تماس بیشتری دارد و همچنین افراد سیگاری و افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند در معرض خشکی پوست در زمستان هستند.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هنگامی که فصل ها شروع به تغییر می کنند، افراد می توانند با انجام اقداماتی  از خشکی پوست زمستانی جلوگیری کنند


وی با اشاره به تنظیم رژیم های مراقبت از پوست گفت: پوست در هوای سردتر به درمان های متفاوتی نیاز دارد مثلا استفاده از مرطوب کننده محافظ بیشتر ،کاهش استفاده از اسکراب های لایه بردار، ماسک های صورت و درمان های بخار نیز آسیب به سد پوستی را کاهش می دهد.

دکتر نجفی هیدراته ماندن پوست را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: نوشیدن مقدار زیادی آب، آبرسانی پوست را افزایش می دهد و به صاف ماندن آن کمک می کند. خوردن غذاها یا مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 6 نیز کمک کننده است.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده نیز از جمله دیگر موارد مورد تاکید وی بود و در این خصوص گفت: این دستگاه می تواند رطوبت را به هوا بازگرداند و به آبرسانی مجدد لایه بیرونی پوست کمک کند. از طرف دیگر، یک فرد می تواند یک کاسه آب را در بالای یک رادیاتور قرار دهد تا با افزایش گرما، بخار آب را همراه خود حمل کند.


این پزشک متخصص با تاکید بر محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما گفت: افراد می توانند این کار را با گرفتن حمام یا دوش ولرم به جای گرم و اجتناب از نشستن در مقابل آتش یا بخاری انجام دهند. گرمای بیش از حد می تواند رطوبت حیاتی را از پوست دور کند.

گفتنی است بسیاری از افراد خشکی پوست دست را تجربه می کنند، به خصوص اکنون که شستشوی منظم دست ها و ضدعفونی کردن آن رایج تر شده است. پوشیدن دستکش در دمای سرد و هنگام شستن ظروف به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می کند.


۲ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید