اخبار

شناسایی ۹۰ هزار مبتلا به "دیابت" و "فشار خون بالا" در کرمانشاه/ ۳۰۰ هزار نفر درخطرند

پویش ملی سلامت

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسایی قریب ۹۰ هزار مبتلای قطعی به دیابت و فشارخون بالا در استان خبر داد.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اتمام طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا گفت: این طرح با هدف غربالگری دیابت و فشار خون بالا در جمعیت بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان آغاز شد و اجرای آن تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت.

وی جمعیت هدف این طرح در استان را بیش از یک میلیون و ۴۴۸ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد، بیش از یک میلیون و ۳۷۸ هزار نفر، معادل ۹۵ درصد جمعیت هدف، تحت غربالگری قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح غربالگری فشار خون بالا برای تمام افراد بالای ۱۸ سال و غربالگری دیابت برای افراد بالای ۴۰ سال و گروه های در معرض خطر بالای ۱۸ سال صورت گرفت.

دکتر شکیبا از شناسایی ۶۶ هزار و ۱۳۹ بیمار مشکوک مبتلا به فشار خون بالا و ۳۴ هزار و ۷۲۶ بیمار مشکوک مبتلا به دیابت در این طرح خبر داد و گفت: تمام مبتلایان مشکوک به فشار خون بالا و دیابت در این طرح به پزشک ارجاع شده و در صورت تایید پزشک، بیماری آنها قطعی می شود که تاکنون ابتلای ۵۹ هزار و ۴۳۲ نفر به فشار خون بالا و ابتلای ۳۰ هزار و ۴۰۷ نفر به دیابت قطعی شده و مابقی موارد مشکوک هم در حال انجام آزمایشات و بررسی مجدد هستند.

این مقام مسئول گفت: تمام افرادی که بیماری آنها قطعی شده بصورت ماهانه توسط بهورزان و مراقبین سلامت تحت رصد قرار گرفته و توصیه های لازم در خصوص مراقبت های بیماری به آنها ارائه می شود.

وی افزود: علاوه بر این، هر سه ماه یکبار این افراد در مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت شده و تحت مشاوره روانشناسی و مشاوره تغذیه بصورت رایگان قرار می گیرند.

دکتر شکیبا گفت: علاوه بر این در این طرح، ۲۵۰ هزار و ۹۲۴ نفر مبتلا به پیش فشار خون و ۵۵ هزار و ۹۴۴ مورد پره دیابت شناسایی شدند.

وی افزود: این جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری در معرض خطر بوده و لازم است سبک زندگی خود را اصلاح کنند تا مبتلا به بیماری فشارخون بالا و دیابت نشوند. منظور از سبک زندگی سالم رژیم غذایی سالم، تحرک بدنی کافی، ترک سیگار و مدیریت استرس می باشد.

دکتر شکیبا گفت: برای این جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفری که در مرحله پره دیابت و پیش فشار خون بالا قرار دارند نیز مشاوره تغذیه و روانشناسی بصورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: فشار خون بالا و دیابت دو بیماری خطرناک و دو ریسک فاکتور مهم در ابتلا به بسیاری بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، کلیوی و ... هستند و در همین راستا هم طرح غربالگری این دو بیماری انجام گرفته تا افراد در معرض خطر و مبتلایانی که از بیماری خود بی اطلاع هستند شناسایی شده و اقدامات درمانی و پیشگیرانه در خصوص آنها انجام شود.
۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید