اخبار

فروش هرنوع مکمل‌ ورزشی در باشگاه ها ممنوع است

مکمل‌ های ورزشی

مشاور ریاست دانشگاه در امور دارویی و رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور گفت: مصرف مکمل های ورزشی قاچاق، تاریخ مصرف گذشته و فاقد مجوزهای بهداشتی سازمان غذا و دارو، سلامت ورزشکاران را به خطر می اندازد و باعث عوارض جبران ناپذیری همچون حملات قلبی، بیماری های کبدی کلیوی و سرطان، افزایش کلسترول بد خون و حتی افسردگی می شود.

دکتر عطیه اسماعیل مانند در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه بیشتر این فرآورده‌ها خارج از سیستم داروخانه به فروش می‌رسند و درقالب قاچاق و شبیه سازی با اصل آن، وارد کشور شده اند گفت: بنابراین فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شود به صورت اصولی و قانونی وارد کشور نشده و شرکت‌های توزیعی مسئولیتی در قبال آن قبول نمی‌کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها تنها دارای مجوز عرضه مکمل به داروخانه‌ها هستند و توصیه می‌شود این محصولات حتما از طریق داروخانه‌ها و تحت نظر و تجویز پزشک یا مشاوره داروساز و متخصصین تغذیه مصرف شوند.

دکتر اسماعیل مانند با اشاره به اینکه مکمل‌های بدنسازی برای افرادی که تحرک کافی ندارند، مشکلات خاص پزشکی مانند بیماران کلیوی وهمچنین بیماران کبدی مضر است و نباید مصرف شود گفت:  ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای برخورد قانونی با فروشندگان مکمل‌های غیر مجاز صراحتا اعلام می‌کند که هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات وصادرات دارو، مکمل، ملزومات وتجهیزات پزشکی خارج از چارچوب قانونی نموده و ثبت و ترخیص قانونی کالا را نداشته باشد، به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود زیرا نگهداری و حمل کالای قاچاق دقیقا احکامی مشابه به ارتکاب قاچاق دارد.

به گفته او مجازات این افراد با موضوع قاچاق کالاهای ممنوع مشخص شده و بنابر ماده ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا، با توجه به ارزش کالا به تشخیص قاضی شامل جزای نقدی، حبس یا دیگر جرائم می‌شود.

وی افزود: موضوع قاچاق کالاهای سلامت محور با جدیت پیگیری می‌شود، زیرا منجر به تهدید سلامت مردم جامعه می شود.

دکتر اسماعیل مانند تاکید کرد: مصرف مکمل‌ها باید با تجویز پزشک یا مشاوره داروساز و متخصصین تغذیه بوده و خرید آن از طریق داروخانه‌ها صورت بگیرد و با استعلام برچسب و کد رهگیری اصالت از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید