اخبار

هفت نکته طلایی برای درمان دارویی موثر

درمان دارویی
 رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:هنگامی  که با هدف مشاوره پزشکی و دریافت دارو جهت پروسه درمانی به پزشک معالج یا داروساز مراجعه می شود ارائه کامل شرح حال توسط بیمار یا مراجعه کننده بسیار حائز اهمیت است و می تواند سبب پیشرفت اساسی در رویه درمان گردد.
 
 دکتر سجاد فخری در گفتگو با سرویس خبری علمی، پژوهشی روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه رعایت برخی نکات گام مهمی در پروسه درمان دارویی محسوب می شود گفت: در مراجعه به پزشک معالج و داروساز حتما سوابق قبلی مصرف دارو برای ایشان شرح داده شود. چرا که تجویز داروی جدید، تغییر دارو، تغییر دوز دارویی، و بررسی تداخلات دارویی نیازمند دریافت سوابق قبلی مصرف دارو است. 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه همواره سابقه قبلی بیماری خاص و یا سابقه عوارض/حساسیت دارویی قبلی را به اطلاع پزشک و داروساز برسانیدگفت: بسیاری از داروهای تجویزی در بیماران دارای شرایط خاص ممنوع است و یا بایستی با احتیاط خاصی مصرف شود.

وی همچنین اظهار داشت: خانم های باردار یا مادران شیرده حتما این شرایط فیزیولوژیک خود را در هنگام دریافت هرگونه دارو به پزشک معالج و یا داروساز اطلاع دهند زیرا این شرایط فیزیولوژیک خاص سبب محدودیت جدی در مصرف دارو می گردد و مصرف بسیاری از داروها در این شرایط می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای جنین و یا نوزاد بهمراه داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه زمانبندی و مصرف کامل داروهای تجویزی نیز اهمیت بالایی دارد گفت: توجه داشته باشید تغییرات دوز دارویی توسط بیمار سبب درمان ناقص، مقاومت دارویی و عدم تکمیل پروسه درمانی می شود. 

 

دکتر فخری با اشاره به اینکه درمان خودسرانه، و قطع ناگهانی مصرف دارو می تواند عوارض دوچندانی برای بیماران به همراه داشته باشد گفت:  بایستی بدانیم که شروع اثر برخی از داروها بخصوص داروهای موثر بر سیستم عصبی ممکن است چند هفته طول بکشد فلذا نبایستی به جهت عدم دریافت پاسخ درمانی مناسب در مدت محدود خودسرانه قطع گردد. 

وی تاکید کرد: افراد نبایستی رویه ناصحیح "استفاده از داروهای تجویز شده برای فرد دیگر با شرایط مشابه" را دنبال کنند. این روند می تواند آسیب هایی را به دنبال داشته باشد.
 
رئیس این دانشکده در پایان با تاکید بر اهمیت رعایت نکات فوق هشدار داد: افراد در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی متعاقب مصرف دارویی حتما با پزشک معالج و داروساز مشورت کنید. 



۱ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید