اخبار

تشریح دستاوردهای نظام سلامت از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مرگ و میر مادران باردار نیز از 7/24 به ازای هر 100 هزار بارداری به 22 مورد به ازای هر 100 هزار بارداری کاهش یافته و در تعداد زیادی از دانشگاههای علوم پزشکی این شاخص به صفر رسیده است.

 
در دیدار با رئیس جمهور صورت گرفت؛

تشریح دستاوردهای نظام سلامت از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه معاونین، مدیران و رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و سازمانهای وابسته در دیدار با دکتر احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دیدار به تشریح تحولات چشمگیر نظام سلامت و بهبود شاخص‌های بهداشتی طی چهارسال گذشته پرداخت و گفت: در زمینه شاخص‌های سلامت، شاخص مرگ و میر نوزادان که بیش از 12 سال تغییر نکرده بود، از 6/15 به ازای هزار نفر به 9/11 کاهش یافته است.

وی افزود: مرگ و میر مادران باردار نیز از 7/24 به ازای هر 100 هزار بارداری به 22 مورد به ازای هر 100 هزار بارداری کاهش یافته و در تعداد زیادی از دانشگاههای علوم پزشکی این شاخص به صفر رسیده است.

دکتر لنکرانی همچنین به توفیقات حاصل شده درخصوص کنترل بیماریها اشاره کرد و در این خصوص به بیماری بروسلوز اشاره کرد و گفت: این بیماری در اوایل دهه 80 به صورت همه‌گیری شدید بروز پیدا کرده بود به نحوی که در سال 83 تعداد موارد بروز این بیماری بیش از 25700 مورد بود که در حال حاضر این بیماری به کمتر از 18 هزار مورد کاهش یافته است و همچنین تعداد بیماران HIV به نصف کاهش یافته است.

دکتر لنکرانی در ادامه به ساخت بیمارستانها اشاره کرد و گفت: در طی چهارسال گذشته 13 هزار تخت جدید بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است که تعداد 3000 از این تخت‌ها، «تخت ویژه» است. همچنین تعداد تخت‌های ICU در شروع دولت 900 تخت بوده که الان تعداد این تخت‌ها به 2000 تخت رسیده است و تعداد تخت‌های CCU دو برابر و تخت‌های مراقبت ویژه نوزادان نیز 5/2 برابر افزایش یافته است.

دکتر لنکرانی یکی دیگر از مهم‌ترین موفقیت‌های وزارت بهداشت را اجرای طرح پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: در این زمینه با توجه به تجربه‌ای که در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر داشتیم حدود 23 میلیون نفر تحت پوشش خدمات این طرح قرار گرفتند و در این زمینه شاخص‌های روستایی را بسیار بیشتر از شهرها ارتقا داده‌ایم و امسال می‌توانیم 10 میلیون نفر را نیز در شهرهای زیر 100 هزار نفر وارد این طرح کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه گفت: ایشان در 11 بند از 100 بند این سیاستهای ابلاغی بر موضوع سلامت تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به سلامت محوری برنامه پنجم توسعه گفت: امیدواریم با یکپارچگی در سیاستگذاری، منابع و ارزشیابی و نظارت دقیق، بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

گفتنی است پیش از سخنان وزیر بهداشت، چند تن از رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی طی گزارشهای جداگانه‌ای به تبیین وضعیت بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش پرداختند.

بنابراین گزارش دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شایعه مجدد جدایی آموزش پزشکی از نظام ارائه خدمات سلامت، به تبیین فواید ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمات در طول 23 سال گذشته پرداخت و در این راستا ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت در بیمارستانهای دولتی، امکانپذیر شدن افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، بی‌نیازی از پزشکان و نیروهای خارجی و استفاده از تجارب اساتید در سیاستگذاریها را از جمله فواید ادغام برشمرد.

دکتر صالحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این دیدار با اشاره به محرومیت این استان، به رشد شاخص‌های بهداشتی طی 4 سال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: مرگ و میر نوزادان که طی 20 سال گذشته در کشور تغییری نداشته است 35 درصد و مرگ و میر مادران باردار نیز 50 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که استان سیستان و بلوچستان کانون اصلی بیماریهایی مانند وبا و مالاریا بوده است، گفت: در همه‌گیری اخیری که بیماری وبا در دنیا داشت هزاران نفر به این بیماری مبتلا شدند به نحوی که در یکی از روستاهای کوچک این استان 13 نفر در سالهای نه چندان دور فوت کردند ولی طی سالهای 86 و 87 علیرغم این که وقوع طوفان گونو را داشتیم، هیچ موردی از بیماری وبا در استان سیستان و بلوچستان مشاهده نشد. همچنین میزان بروز بیماری مالاریا که حدود 20 در هزار در سال بوده است امسال به 3/0 در هزار رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این تغییرات و رشد شاخص‌های بهداشتی در استان را ناشی از نگاه محرومیت‌زدایی و عدالت محوری دولت نهم عنوان کرد و با توجه به تقویت زیرساختها در تمام مناطق محروم گفت: در طی چهارسال گذشته تقریباً هر هفته یک خانه بهداشت احداث شده و توجه بیشتری به مناطق محروم شده است.

بنابراین گزارش در ادامه این دیدار دکتر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح دستاوردهای آموزشی و پژوهشی و ضرورت تامین بودجه‌های بخش پژوهش در عرصه نظام سلامت پرداخت و گفت: طی سالهای اخیر میزان پذیرش در دوره PhD سه برابر شده پذیرش در دوره و کارشناسی ارشد 150 درصد رشد داشته است همچنین 40 رشته جدید و 70 محل رشته به ظرفیت‌های موجود اضافه شده است.

وی همچنین به تقویت و رشد فن‌آوریهای نانو در کشور اشاره کرد و گفت: رتبه کشور ما در نانو از رتبه 60 در سال 2000 به رتبه 19 در سال 2008 در دنیا رسیده است.

دکترلاریجانی بااشاره به این که در حوزه پژوهش در سه عرصه «حل مشکلات جامعه»، «نقش در توسعه کشور» و «حرکت در مرزهای دانش»، حرکت جدی شده است به نحوی که در سال 86 از تعداد 6800 طرح تحقیقاتی 60 درصد آنها مستقیماً در «سلامت» نقش داشته‌اند. همچنین با تولید داروهای جدید نظیر آیمود، آنژی پارس و همچنین درمان ضایعات نخاعی گام‌های موثری درخصوص توسعه کشور برداشته شده است و تعداد مقالات علمی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه نگاه ویژه به بودجه‌های پژوهشی و آموزشی را مهم توصیف کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با توجه ویژه ریاست محترم جمهوری و اختصاص منابع بیشتر از درصد بالاتری از پژوهشها حمایت کنیم. 

 

۱۸ تیر ۱۳۸۸ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید