اخبار

دکتر پرنا و همه چیز در باره چهارشنبه سوری!

دکتر پرنا و همه چیز در باره چهارشنبه سوری!
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی : مواظب حوادث ترقه بازی باشید.
در این خصوص مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه دکتر عبدالرحمان پرنا در گفتگویی با نسیم غرب گفت: ماموریت های صورت گرفته در هارشنبه آخرسال 88 تعداد 97 مورد بوده است که بیشترین آمار تلفات را بین سنین 19 تا 30 سال در بر می گرفت از این تعداد نیز 65 مورد در محل درمان و 31 مورد به بیمارستان ها اعزام شدند.
وی افزود: چهارشنبه آخر سال 89 نیز 62 مأموریت به انجام رسیده است که 9 نفر در محل ، درمان و 59 نفر دیگر به بیمارستان اعزام گردیدند که بنا بر آمار موجود بیشترین نوع آسیب در هردو سال سوختگی عنوان گردیده و نواحی آسیب دیده بیشتر چشم ها و دست ها بوده است.
دکتر پرنا با اشاره به این که هرچه بیشتر به چهارشنبه آخر سال نزدیک می شویم لازمست والدین جهت حفظ سلامت فرزندان خویش مراقبت و نظارت بیشتری اعمال نمایند اظهار داشت: معمولاً کودکان به خودی خود زشتی آتش بازی را درک نمی کنند ولی لازم است به دلیل خطرات ناشی از آن و با توجه به اینکه کودکان اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری ، زیرزمین یا در داخل کمد، کیف و وسایل شخصی خود مخفی می کنند که همین امر از عوامل بروز حریق و حادثه است لذا توصیه می شود حتی الامکان والدین درب این محل ها را قفل کرده و البته وسایل شخصی فرزندان خود را مورد بازرسی قراردهند. وی همچنین خاطرنشان کرد: به والدین و شهروندان توصیه می شود کبریت و مواد آتش زا مانند نفت ، بنزین ، الکل، کاربیت و مانند آن را از دسترس کودکان دور کرده واجازه ندهند که با آتش زدن لاستیک  آمپول ، کارتن خالی ، پنبه و هیزم چه در محیط خانه یا پارکینگ و چه در معابر کوچه و خیابان برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد نکنند.
مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی استان کرمانشاه در ادامه با تأکید بر اینکه به فروشندگان این قبیل مواد توصیه می شود اکیداً از فروش مواد آتش زا به کودکان و نوجوانان خودداری نمایند گفت : لازمست ترقه ها و فشفشه ها از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه گردد و علاوه بر توجه به برچسب آنها از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.
وی افزود: شهروندان توجه داشته باشند از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره و آپارتمان به خیابان خودداری نمایند چون نمی توان پیش بینی کرد که در آن لحظه شخص یا اتومبیلی از آن خیابان عبور نمی کند همچنین جهت رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه با ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و البته سیمای شهرمان می گردد خودداری نمایند.
دکتر پرنا با بیان این مطلب که بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزی است گفت: شایسته است به طور جدی کودکان و نوجوانان از انجام این کار خطرناک منع شوند و قطعاً یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری و جعبه کمکهای اولیه در نزدیک محوطه آتش وجود داشته باشد و درصورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد. از آنجا که در این بین تماشاچیان معمولاً در خطر اصابت ترکش ترقه ها و مواد منفجره هستند سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشند و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان در ادامه با اشاره به این که هیچ گاه در فضای بسته از فشفشه و ترقه استفاده ننمایند متذکر شد: آتش بازی در نزدیک پمپ بنزین ها ، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند درصورت کمترین نشت از وسایل نقلیه ، و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد. لذا توصیه می شود حتی در صورت روشن کردن آتش در جایی مناسب درحجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت ، بنزین و الکل روی آتش جداً خودداری گردد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: از مواد محترقه ، منفجره ، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید و درهرزمان فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن نمایید چرا که اگر همزمان تعداد زیادی از آنها را با هم آتش بزنید بسیار خطرناک خواهد بود و علاوه بر موارد مذکور مجدداً تاکید می گرددهرگز مواد سوختنی و ترقه را حتی در مقادیر کم در منزل نگهداری نکنید.
دکتر پرنا با بیان این مطلب که از حمل مواد محترقه و منفجره در جیبهایتان اجتناب کنید یادآور شد: بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و درجیب ، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتش گیری پایین به زودی مشتعل و خسارت جانی و مالی فراوانی را به بار می آورند همچنین توصیه می شود هنگام استفاده از فشفشه ، دستتان را باز نگهداشته و از جلوی صورتتان دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید.
وی افزود: مواد آتش زا را هرگز در داخل وسایل با پوشش شیشه ای و یا قوطی های فلزی منفجر ننموده و از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها ، اسپری حشره کش و...) و وسایل شیشه ای (مانند شیشه آب ، آمپول و...) و قوطی های فلزی (مانند قوطی های اسپری و کنسرو) به درون آتش جداً بپرهیزید چرا که به علت دارا بودن خاصیت انفجاری ، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می شود لذا توصیه می شود حتماً از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید وحتی قبل از ترک محل روشن کردن آتش ، از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آن را توسط آب سردکرده و جمع آوری نمایند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی است در بخش دیگری از سخنان خویش به توصیه های لازم درصورت بروز حادثه پرداخت و گفت: به شهروندان توصیه می کنیم در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعاً افراد مسن ، کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعاً با تلفن 125 آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.
دکتر پرنا خاطر نشان کرد: به شهروندان توصیه می کنیم درصورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان ، سیب زمینی و... بر روی محل سوختگی خودداری نمایند و مصدوم را هرچه سریع تر به مرکز درمانی منتقل کنند و البته در صورت شدت مصدومیت با اورژانس 115 تماس بگیرند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات اولیه و فوری در محل وقوع حادثه گفت : لازمست 1-در این گونه موارد بیمار را از منبع ایجاد ضایعه دور نمائید 2-روند سوختگی را با لحاف یا پتو یا کت، با آب و یا غلتاندن روی زمین متوقف نمائید.3- کلیه لباس ها را در آورده و محل های چسبیده را قیچی کنید. 4- کلیه زیور آلات را خارج نمائید.5 - سرد کردن سریع با آب تمیز در طی 10-15 دقیقه اول مفید است. 
دکتر پرنا در پایان اقدامات اولیه و فوری در محل وقوع حادثه را در سوختگی های شیمیایی برشمرد و گفت: در این خصوص ضروریست:1- کلیه لباس ها در آورده شود.20- مواد روی بدن پاک شده و شستشوی با آب حداقل به مدت 30 تا60 دقیقه انجام پذیرد ضمناً شستشوی چشم ها با سرم فیزیولوژی یا آب تمیز (حداقل 1 تا2 ساعت) مناسب بوده و از مواد خنثی کننده استفاده نگردد.
۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید