اخبار

کشف محقق کرمانشاهی: نقش بسیار مؤثر سورانه و بلوط در ترمیم زخم

کشف محقق کرمانشاهی: نقش بسیار مؤثر سورانه و بلوط در ترمیم زخم

 

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد عصاره گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط خاصیت ضدمیکروبی دارد و در ترمیم زخم فوق العاده مؤثر است .

 بر پایه نتایج این مطالعه که تحت عنوان "بررسی اثر پماد عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط به صورت مستقل از هم، بر روند ترمیم زخم در موش‌های صحرایی نر" توسط دکتر محسن ژاله در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط دارای اثرات ضدمیکروبی و ترمیم زخمی بسیار بالایی می باشند.

 یافته های حاصل از این طرح نشان داد که عصاره های حاصل ازهر دو گیاه دارای ترکیبات موثری هستند که با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی این ترکیبات، این فرکشن ها دارای خواص ضدمیکروبی بسیار زیادی می باشند به طوری که آن ها توانستند در رقت های بسیار کم از رشد و فعالیت باکتری ها و قارچ های آسیب رسان جلوگیری به عمل بیاورند و در رقت های اندکی بالاتر اثر باکتری کشی و قارچ کشی خارق العاده ای از خود نشان دهند.

همچنین گیاهان مذکور دارای خواص ترمیم زخمی فوق العادی بودند به طوریکه آنها توانستند تمامی فاکتورهای التهابی را کاهش و فاکتورهای ترمیمی را افزایش دهند.

هدف این تحقیق، بررسی خواص ضدمیکروبی و ترمیم زخمی عصاره‌های گیاه سورانه و جفت گیاه بلوط بود زیرا با توجه به مقاومت روز افزون باکتری های بیماریزا نسبت به آنتی بیوتیک ها، پژوهشگران در پی یافتن داروهای جدید گیاهی به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی وآنتی بیوتیک هستند و از طرفی باتوجه به ناتوانی داروهای شیمیایی در درمان زخم های پوستی، تهیه و فرمولاسیون پمادهای گیاهی در اولویت پژوهشی کشور می باشد.

 

 




عنوان پروژه: 

۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید