اخبار

تشخیص قارچ های غیرسمی فقط در آزمایشگاههای‌ تخصصی امکانپذیر است

تشخیص قارچ های غیرسمی فقط در آزمایشگاههای‌ تخصصی امکانپذیر است
 
 کارشناس دبیرخانه کمیته پدافند غیر عامل دانشگاه گفت:با توجه به گزارش چند مورد مسمومیت غذایی به دنبال مصرف قارچ های سمی در چند روز اخیر در استان، از مصرف قارچ های خودرو (ناشناخته) مخصوصا قارچ هایی که در کنار تک درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد بومی و یا قارچ هایی که در کنار جاده عرضه میشوند، خودداری کنید.
 
 اکبر آزادی افزود: تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز پرورش از جهاد کشاورزی یا سازمان غذا و دارو می باشند، مصرف نمائید.
 
وی با بیان اینکه شناسایی قارچ های سمی از غیرسمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است، گفت: بنابراین به توصیه های برخی از افراد محلی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.
 
به گفته وی مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نمی باشد.
 
آزادی گفت: برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
 
وی گفت: برخی از سموم موجود در قارچ های ناشناس مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی باشد.
 
وی با بیان اینکه در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید گفت: در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ ها سمیت به مراتب بیشتری دارند.
 
آزادی گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.
 
وی افزود: بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ ناشناس، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمائید.
 
آزادی گفت: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.
 
۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ۲۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید