اخبار

7 سال بیشتر فرصت نداریم!

7 سال بیشتر فرصت نداریم!

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور و استان، گفت: جمعیت به سرعت در حال کاهش و پیری است و برای اصلاح این روند تنها شش تا هفت سال زمان داریم.

دکتر ابراهیم شکیبا امروز (28 خرداد) در اولین نشست قرارگاه "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" با اشاره به تسریع در روند پیری جمعیت کشور طی سالهای گذشته گفت: متاسفانه با روند فعلی طی سالهای آینده جمعیت کشور به نصف کاهش پیدا کرده و نیمی از این جمعیت را هم سالمندان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به شروع روند کاهشی نرخ رشد جمعیت از دهه 1370 گفت: سال 1990 میلادی بر اساس آمارهای موجود ایران بالاترین نرخ باروری در جهان و آسیا را دارا بود، اما اکنون نرخ باروری کشور حتی از کشورهای منطقه هم پایین تر آمده است.

دکتر شکیبا گفت: متاسفانه این کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران با شیب بسیار تندی نسبت به سایر کشورها اتفاق افتاده که حقیقتا جای نگرانی دارد.

این مسئول گفت: نرخ رشد جمعیت ایران در سال 1370 در حالی 2.46 بوده که این میزان در سال گذشته به هفت دهم درصد رسیده که حقیقتا بسیار خطرناک است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به کاهش نرخ باروری در کشور و استان هم گفت: نرخ باروری در جمعیت زنان 15 تا 49 سال محاسبه می شود که حداقل آن(نرخ جانشینی) باید 2.1 باشد، یعنی حداقل دو فرزند جایگزین پدر و مادر شوند و آن یک دهم برای زنانی است که یا ازدواج نکرده و یا صاحب فرزند نمی شوند.

دکتر شکیبا گفت: متاسفانه در سال 1399، نرخ باروری به 1.65 یعنی کمتر از نرخ جایگزینی رسیده و ادامه این روند یعنی اینکه درسالهای آتی جمعیت فعلی جایگزینی ندارد و جمعیت کشور کم می شود.

وی افزود: با این شرایط و این وضعیت نرخ رشد و نرخ باروری باید از همین امروز کار را شروع کنیم و فرصت زیادی هم نداریم و نهایتا شش هفت سال برای اصلاح این روند فرصت داریم تا دچار پیری و کاهش جمعیت نشویم.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: کاهش نیروی کار، افزایش بار بیمه ها، افزایش مستمری بگیران، بحث امنیت، افزایش بیماری های غیرواگیر و هزینه های بهداشت و درمان و ... تنها بخشی از مشکلات کاهش جمعیت است که مردم باید متوجه این خطرات باشند.

دکتر شکیبا گفت: از طرفی با کاهش جمعیت و کاهش تعداد افراد در یک خانواده، سلامت روان جامعه هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت و شاهد حضور خیل کثیر سالمندان در سرای سالمندان خواهیم بود.

آغاز به کار "قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت" در کرمانشاه

وی با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص مسئله کاهش جمعیت گفت: مقام معظم رهبری به خوبی به این خطر آگاه بوده و مدت هاست در این زمینه هشدار می دهند و در همین راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب مجلس رسیده است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه بیش از نیمی از وظایف اجرای این قانون برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده گفت: در همین راستا قرارگاه عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشکیل شده تا بتوانیم به وظایف خود در این قانون در سطح استان عمل کنیم.

وی از تشکیل کمیته های تخصصی این قرارگاه هم خبر داد و افزود: این قرارگاه اقدامات خود را در سطح استان شروع کرده که از جمله مهمترین آنها بحث رایگان نمودن زایمان طبیعی برای تمام افراد دارای بیمه و فاقد بیمه، ممنوعیت توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری، ممنوعیت عقیم سازی دائم مردان و زنان و شناسایی و ارجاع زوجین ونابارور جهت درمان است.

وی افزود: همچنین اقداماتی مانند توزیع رایگان سبد تغذیه ای و بسته های بهداشتی و نیز توزیع رایگان مکمل های غذایی برای مادران باردار، مادران شیرده و کودکان زیر پنج سال در دستور کار قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: در کنار اینها محور فعالیت های آموزش و مشاوره است که زوجین جوان و افراد در آستانه ازدواج و بسیاری گروه های سنی را شامل می شود.

دکتر شکیبا در تشریح برخی چالش های فرزندآوری اشاره کرد و افزود: کاهش ازدواج و یا تاخیر در ازدواج، کاهش تمایل به فرزندآوری، از بین بردن جنین های ایجاد شده، کاهش "امکان" فرزند بیشتر، و مهاجرات از روستا به شهر از جمله مهمترین چالش های فرزندآوری است که باید روی آن کار جدی صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از برگزاری دو همایش در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت در استان خبر داد و افزود: یکی از این همایش ها در سطح استانی و دیگری در سطح کشوری برگزار می شود.

دکتر شکیبا یادآور شد: همایش استانی جوانی جمعیت مرداد ماه و همایش کشوری آن مهر ماه در سطح استان برگزار می شود.

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید