اخبار

روش های ساده گندزدایی آب آشامیدنی بدون استفاده از مواد شیمیایی

روش های ساده گندزدایی آب آشامیدنی بدون استفاده از مواد شیمیایی

 

دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط گفت: سازمان جهانی بهداشت (WHO) به گندزدایی آب آشامیدنی تأکید دارد و معتقد است که آب آشامیدنی با توجه به اندازه و تراکم جمعیت، فقدان تسهیلات بهداشتی، یا احتمال خطر بیماریهای ناشی از آب، باید گندزدایی گردد.

دکتر سید علیرضا موسوی  در گفت گو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: گندزدایی نباید به عنوان جانشین روشهای حفاظت منابع آب از آلاینده‌ها استفاده شود و منابع آب همیشه باید حفاظت شوند تا آلودگی آب خام و مشکلات ناشی از مصرف گندزداها کاهش یابد و با این وجود علت استفاده از مواد ضدعفونی کننده از بین بردن و یا غیر فعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا از جمله باکتریها، جلبکها، ویروسها و دیگر عوامل بیماری زا برای رعایت استانداردهای آب آشامیدنی می باشد.

وی اظهار داشت: عمل گندزدایی آب را می توان با جوشانیدن یا فعل و انفعالات شیمیایی انجام داد که در این راستا از مواد مختلف استفاده می شود. گاز کلر و ترکیبات آن نظیر هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم از رایجترین مواد گندزدا هستند و با توجه به اینکه ذخیره و حمل و نقل گاز کلر به دقت زیادی نیاز دارد لذا بیشتر در تصفیه ‌خانه‌های آب شهری استفاده می‌شود.

دکتر موسوی با بیان اینکه مواد گندزدا در دو دسته قرار می دهند گفت: یک دسته  آنهایی که با واکنش شیمیایی عمل گندزدایی کردن را انجام می دهند مثل کلر، دی اکسید کلر، برم، ید و ازن و دسته دوم آنهایی که  مثل اشعه ماوراء بنفش و گاما فیزیکی عمل می کنند

به گفته وی بیش از 90% باکتریها و ویروسها در اثر عملیات انعقاد، ته نشینی و صاف سازی از آب حذف می شوند با این وجود برای رسیدن به استاندارد EPA یعنی وجود یک کلی فرم در 100 میلی لیتر آب و برای جلوگیری از رشد مجدد آنها باید از مواد گندزدا استفاده نمود.

وی با بیان اینکه روش معمول گندزدایی استفاده از کلر و ترکییبات آن می باشد گفت: در وضعیت عادی علاوه بر کلرزنی روشهای مختلف دیگری نیز مانند جوشاندن و نورآفتاب برای گندزدایی آب وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه جوشاندن روش مناسبی برای گندزدایی مقادیر کم آب است که بیشتر پاتوژن ها از بین می روند گفت: در صورتی که آب دارای کدورت باشد باید قبل از جوشاندن با استفاده از یک پارچه تمیز صاف شود.

به گفته وی از محدودیت های این روش در شرایط اورژانس کمبود سوخت و تجهیزات گرمایشی می باشد زمان جوشاندن آب بین 5 تا 20 دقیقه پیشنهاد شده است.

وی افزود: بی مزه گی آب جوشیده را می توان با هوادهی به وسیله ایجاد تلاطم و بی حرکت نگه داشتن آب به مدت چند ساعت و اضافه کردن کمی نمک (به اندازه بین دو انگشت شست و اشاره) به ازای هر لیتر آب اصلاح نمود.

دکتر موسوی گفت: در صورتی که تأمین مواد شیمیایی گندزدا با محدودیت روبرو باشد، استفاده از نور آفتاب یک روش تصفیه مؤثر آب در شرایط اورژانس می باشد و در این شرایط برای مصارف خانگی می‌توان با قرار دادن ظروف شیشه‌ای تمیز محتوی آب به مدت یک روز در نور مستقیم آفتاب پاتوژن ها را از بین برد که برای افزایش کارایی این روش فضای کافی در قسمت بالای بطری جهت اکسیژن گیری و به هم زدن خوب در نظر گرفته شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر فایل PDF زیر را ببینید:

فایل فایل 

 

۲۴ دی ۱۴۰۱ ۱۵:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید